Huomioitavaa on se, että ystävällisyyden ei tarvitse kulkea
käsi kädessä liiallisen kilttiyden kanssa. Voit olla ystävällinen ja toisia
arvostava, vaikka sinulla olisi eriävä mielipide tai joudut tekemään
vaikeitakin päätöksiä, jotka mahdollisesti loukkaavat. Mielestäni kyse on
siitä, kuinka asia ilmaistaan.
Ajattelemalla pelkästään omia etuja, voi päästä pitkälle.
Eikä pitämättä puoliaan pysty pärjäämään, mutta tapa kuinka puoliaan pitää, on
minusta ratkaiseva. Sanoilla voi loukata, satuttaa, haavoittaa ja murskata.
Vilpittömillä, rehellisillä ja arvostavilla sanoilla voi kannustaa, nostaa
toisen alhojen aallokoista ja pitää hyvää ilmapiiriä yllä. Itse jaksan uskoa,
että koko työyhteisö voi paremmin, onnistuu ja luo parempaa tulosta, jos he
puhaltavat yhteen hiileen, toisiaan arvostaen.
Minusta arkipäiväinen kohteliaisuus ja arvostus, ei ole
liikaa pyydetty. Tätä mieltä on myös Davia Teminin, jonka mielenkiintoissa artikkelissa pohdittiin
ystävällisyyttä toimistossa ja sitä voiko ystävällisyydellä menestyä
bisnessmaailmassa. Ilokseni Davian mielestä pystyy ja kannustaa ihmisiä siihen
suuntaan.
Olen viime päivinä ihan itse oppinut, että ihmisillä voi
olla eriävät mielipiteet ja silti tulla toimeen keskenään. Tärkeää todella on
se, kuinka asian ilmaisee ja se taas lähtee itsestä. Aion siis seistä omien
mielipiteiden ja ajatusten takana vankemmin, mutta en edelleenkään suostu
myymään periaatteitani. Ja kun meinaa usko loppua, niin pidän tämän
positiivareiden ajatusten aamiaisesta napatun ajatelman mielessäni.
"Ystävällisyydellä voi kaikkea muuta tehokkaammin koskettaa ihmisten sydämiä - älykkyys hipaisee vain pintaa.
Toisten huomioiminen ja heidän arvostamisensa on onnistumisten selkäranka. Se on ilman pienintäkään epäilystä tärkein kitkan poistaja ja ihmiskoneiston sulavan käynnin varmistaja."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti