keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Kuinka sain aikaa liikkumiseen

Lueskelin tuossa vanhoja postauksia ja edelleen minua kovasti vaivasi liikunta ja aikatauluttaminen. Se vaatii meidän perheeltä edelleen valtavasti, mutta valolla ja auringolla on valtava vaikutus. Vaikka meillä on edelleen yhtä paljon menoja ja harrastuksia, niin sitä saa paljon enemmän aikaiseksi.

Jos kuitenkin jättää pois kevään tuoman energian, niin on muitakin pieniä niksejä, jolla olen saanut ujutettua liikunnan mukaan.

Tämäkin kuva weheartit

1. Sovi lenkkeilystä/salista ym. kaverin kanssa. Tämä nostaa kynnystä perua tai keksiä muuta tekemistä.Tämä on ohjeista käytännöllisin ja toimivin

2. Vastuuta arjen pyörittämiseen koko perhe. Lapsemme ovat jo koululaisia, joten kevään aikana olen iskostanut perheesemme sellaisen "periaatteen", jos haluatte jotain, teette myös jotain. Kun jokainen osallistuu, jää minulle vähemmän. Tämä on vielä vaiheessa ja ansaitsee varmasti oman postauksen, mutta lyhyesti kaikkea ei tarvitse ehtiä tekemään itse.

3. Muuta ajattelua, sillä jos minä en jaksa, ei muutkaan jaksa. Vähän kärjistäen, mutta minä ja läheiseni ansaitsevat ihmisen, joka arvostaa itseään ja jaksaa arjessa. Ei aina helppoa, mutta pidemmän päälle kannattavaa.

4. Arkiliikunta kunniaan. Toki kaupassa käynti kävellen ja työmatkat pyöräillen ovat sitä, mutta minä yhdistän arkiliikunnan aikaan tyttöjen kanssa. Saataessani tyttöjä kaverin luo, odottaessamme kyytiä, muuten vain tylsän hetken koittaessa leikimme, pelailemme, kisailemme ja temppuilemme. Näin vietämme "laatuaikaa" lasten kanssa. Tylsä ja turha hetki käytetään hyväksi ja lapset muistavat yhteiset hetket.

5. Merkitse kalenteriin kaikki menot, myös liikunta, näin ei pääse ikäviä päällekäisyyksiä syntymään ja toisaalta liikunta on osana viikkosuunnitelmaa.

Tässäkään asiassa ei ole oikotietä onneen vaan kyse on priorisoinnista, päättäväisyydestä ja pitkäjänteisyydestä. Näillä niskeillä ollaan päästy jo hyvään vauhtiin. Silti luulen, että syksyllä ollaan taas haasteiden edessä, mutta sinne on onneksi vielä piiiitkä aika.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti